joasia.reismee.nl

Gili eilanden en Yogjakarta

Omdat het Internet op de Gili eilanden steeds uitviel heb ik al een paar dagen niets laten horen. De tour die ik geboekt had ging naar Gili Trawagang. Omdat elke vorm van gemotoriseerde voertuigen verboden zijn op de Gili eilanden weet ik nu Hoe mensen zich in Nederland gevoeld hebben voor de industriële revolutie. Na enkele keren dat ik mijn tenen heb open gehaald omdat ik aangeschoten Door het donker een stuk steen niet zag liggen went het voor de rest snel. De zee is zoals een windows achtergrond, erg mooi, alleen ook hier haal je je overal aan open. Heb een duik cursus gevolgd, en kwam er achter dat ik er niets aan vond. Ben vandaag in Yogjakarta op java aangekomen. Meteen even wat dingen gezien. Zoals fort Vredeburg, het waterpaleis en Kraton. Fort Vredeburg was lang het bestuur centrum van de regio. Nu is het een museum wat vooral veel aandacht besteed aan de onafhankelijkheid van Nederland. Ook is hier een ruime met poppen van Indonesische en Nederlandse soldaten tijdens de politionele acties met geluid en licht erbij. Daarbij denk ik aan mijn opa die daar ook heeft gevochten. Kraton is het paleis van de sultan van Yogjakarta, en nog steeds is de sultan ook de gouverneur van Yogjakarta. Een prachtig paleis waar de geschiedenis van het sultanaat mooi staat beschreven. Morgen is er carnaval en daarna Ga ik Mount Brono beklimmen.

Ubud deel 3

Stond vanochtend om half twee op, we gingen vulkaan Batur beklimmen. Na een wandeling door het donker kwamen we bij de top aan bij zonsopgang. Echt een prachtig gezicht. Je kon daarna nog naar een bergtop klimmen, en heb dat ook gedaan. Na nog een stevige klim kwam ik aan op de top en besloot mij te trakteren op het meest smerige kopje koffie ooit. Bij aankomst bij het hotel kon ik mee naar een Hindu crematie. Erg indrukwekkend. Omdat ik het respectloos vond om in mijn korte broek en een t shirt naar zo'n evenement te gaan trok ik mijn nette kleren aan. Best warm als het buiten 35 graden is. Ook de lokale mensen keken mij aan van:heb je het niet warm? Na eerst nog een ruime uitleg kwam de ceremonie eraan. Erg indrukwekkend, vooral omdat het voor mij in elk geval deed voorkomen dat de mensen vooral vrolijk waren. Vanavond ga ik nog naar een firedance waar lokale kennissen van mij meedoen en na morgen vertrek ik naar de Gili eilanden.

Ubud deel 2

De fiets tour waar ik gisteren aan mee heb gedaan was een stuk makkelijker dan ik dacht. Ik was even bang dat ik tussen allemaal fanatieke fiets fanaten zat en dat ik echt mijn best moest doen. Dit viel reuze mee, geloof het of niet, ik was de meest sportieve van allemaal. Na een heerlijk ontbijt op een berg met het uitzicht op een vulkanisch meer gingen we fietsen; echt fietsen mocht je het niet noemen, het was eigenlijk alleen remmen. Tot aan de eerste stop heb ik daadwerkelijk niet eens een keer getrapt. Volgens mij vonden veel mensen het nogal eng, en zat ik al remmend tussen een groep en voelde mij zoals mr. Bean op de trap in zijn hotel tussen de oude mensen in. Onderweg stopte we ook nog bij een Balinese emisch versie. Na een indrukwerkende tour Door hun boerderij en wat uitleg van onze gids trokken we Door de rijstvelden. Hier groeide reist en Chili peper. Op een gegeven moment plukte de gids een Chili peper en vroeg wie een klein hapje wilde nemen. Ik besloot een mini hap te nemen en dit was echt extreem sterk. Naast mij zat een Duitser die werkelijk de hele Chili peper op at alsof het een chocolade reep was. Hij vond dat zijn vriend het ook moest proberen. Ondertussen was ik weer gaan reiden en hoorde ik op de achtergrond iemand heel hard schreeuwen ik wist meteen dat het de vriend van de Duitser was. Na nog een stuk off road te zijn geweest wat echt lachen was en nog wat bijzondere dingen gezien te hebben kon je kiezen tussen de normale en diehard route. Ik koos voor de diehard versie, maar dit was eigenlijk vergelijkbaar met een tocht Door de duinen. Na aankomst nog een lekkere Balinese massage genomen te hebben is het tijd om te relaxen. Vandaag ben ik eerst wezen raften, wat een ervaring, dwars Door de jungle echt schitterend.

Ubud

Omdat ik toch graag wat meer cultuur wil zien vertrok ik vanochtend naar Ubud. Meteen hing daar een prettige sfeer. Heb een mooie hotelkamer en heb meteen al wat leuke mensen ontmoet. Het eerste wat ik wilde zien was the monkey forrest. Dit is een oude Hindu Tempel die lange tijd niet meer gebruikt werd. De naam zegt het al, hier zitten overal tamme apen. Ik heb wat bananen gekocht en meteen kwamen er een paar apen aangestormd. Ze hebben hele slimme manieren je de bananen afhandig te maken. Wel heel grappig, ze klimmen gewoon op je. Ook kwam ik een kennelijk hongerige shagereinige oude aap tegen die geen zin had in een spelletje en simpelweg de banaan uit mijn hand rukte. Na een korte pauze ging ik met de hotel eigenaar Door bali heen. Na eerst prachtige rijstvelden gezien te hebben kan ik aan bij een koffie plantage. Eerst kreeg ik een interessante tour waar ik banaan, koffie en nog veel meer vast kan houden en ruiken. Op deze plantage maken ze ook de Civet koffie. Ook heb ik nog foto's van de civetkat genomen en die volgen later. Ik kreeg een uitgebreide drink en eet tour met organische thee/koffie en chocolade waar geen melk of suiker in zat. Erg lekker allemaal. Voor een kleine meerprijs mocht ik ook de Civet koffie drinken. Dit sloeg ik niet af. En wat denk je het was inderdaad veel lekkerder dan de andere koffie die ze bedienden, maar het smaakte exact het zelfde als mijn favoriete oploskoffie. Daarna nog een prachtige waterval gezien en als laatste, ben ik in een mooie Hindoe Tempel geweest. In de avond besloten we nog uit te gaan naar een jazz bar. Terwijl wij daar naartoe liepen kwam er opeens een Hindu optocht voorbij, dit was precies zoals je het in films ziet, erg indrukwekkend. Ik ging niet al te laat slapen, want had voor morgen een fietstocht geboekt waar je ongeveer negen uur langs Door bergen fietst terwijl het 30 graden is en je een luchtvochtigheid percentage van meer dan 80 procent hebt.

Seminyak en Kuta

Omdat ik zo veel mogelijk wil zien besloot ik gisteren naar Seminyak te gaan. Dit is een leuke plaats vlakbij zee. Na een wandeltocht van ongeveer tien minuten kom ik aan bij de zee. Dit is de eerste keer dat ik op het strand ben en dat het verboden is om te zwemmen, je mag alleen surfen en bodyboarden. Ik besluit het laatste te doen. Echt te gek, ik denk dat ik op een gegeven moment iets van 30 kilometer per uur ging. Na iets van twee uur in de zee geweest te zijn besluit ik dat het genoeg is geweest. Kennelijk was het ook vermakelijk voor mijn omgeving. Ik kreeg meteen een comfortabele stoel en een drankje. Ook wordt mij een sigaret aangeboden, maar omdat ik niet rook sla ik deze af. Ik denk bij mijzelf als ik dit voor de rest van mijn leven moet doen barst ik niet meteen in tranen uit. Na nog een wandeling door Seminyak ga ik lekker Indonesisch eten. De taxi chauffeur op de heenreis had mij een goede tent aangeraden, en ik besluit daar heen te gaan. Ongekend lekker, alleen dit was voor het eerst in mijn leven dat sommige gerechten ook voor mij te heet waren. Omdat ik toch nog een beetje last had van mijn jetlag besloot ik eind van de middag terug te gaan naar mijn hotel. Vandaag besloot ik naar Kuta te gaan. Dit is Australië in Bali. Mijn eerste ingeving toen ik aankwam was, ik wil hier weg. Omdat ik niet zo snel opgeef besluit ik toch wat meer van Kuta te zien. Omdat ik gisteren zonder T-shirt ging bodyboarden en ik vergeten was dat een bodyboard een soort schuurpapier is besluit ik eerst bij de lokale markt een wedshirt te kopen. Helaas is de zee bij Kuta niet zo mooi als die bij Seminyak. Terwijl ik verwoede pogingen probeer te doen om een beetje een golf te pakken heb ik meer het gevoel dat ik tussen het vuilnis loop aan te kloten. Ook de golven bij Kuta zijn niet echt wat voor mij. Na bijna verzopen te zijn geraakt en een paar spieren te heb verrekt besluit ik dat het genoeg is. Wat ik vergeten was, was dat ongeveer elke surf/body board verhuurder er het zelfde uit ziet. Namelijk macho, een zonnebril en ongeveer een meter vijftig. Ik besluit een wandeltocht te maken totdat ik ergens kom waar ik het wel comfortabel vindt. Na een wandeltocht van ongeveer anderhalf uur kom ik alsnog in Seminyak uit waar ik vanuit daar mijn blog update.

Welkom op mijn Reislog!

Behalve dat de motor van het vliegtuig tussen Kuala Lumpur en Bali soms het geluid van een drilboor had heb ik voor de rest geen problemen gehad Malasia airlines. Het vliegveld van Bali is echt uniek, ze hebben geprobeerd het er uit te laten zien als een Hindoe Tempel, en dat is aardig gelukt. Omdat ik veel verhalen had gehoord dat taxi chauffeurs je een poot proberen uit te draaien en dat er een speciaal taxi vvv op het vliegveld is ben ik daar heen gegaan. Ik kreeg een chauffeur die letterlijk geen sociale vaardigheden had. Toen ik aan kwam lopen liep hij alvast naar zijn taxi toe, onderweg kreeg ik geen enkel woord eruit en zelfs met het afrekenen keek hij mij niet aan. Maar goed voor de rest een prima rood gehad. Mijn hotel is nog groter dan ik dacht, sterker nog het is ook groter dan mijn vorige huis. Heb de eerste avond eerst even lekker een wandeling door denpasar gemaakt en wat gegeten. Van alle steden waar ik ben geweest is er geen enkele met deze uitstraling. Het hoogste gebouw is denk ik twee verdiepingen, en overal alles houtje touwtje aan elkaar gemaakt. Van uit elke hoek komt er een scooter uitgereden, en overal wordt er op straat eten gemaakt en verkocht. Nu klinkt dit misschien niet heel aantrekkelijk, maar het is echt leuk om dit mee te maken. Ga nu vroeg slapen en dan ben ik morgen over mijn jetlag heen.